27 Şubat 2021 Cumartesi

BENİ BANA ANLATANLAR...

     Bugün orta sehpanın üzerindeki kitapların tozunu alırken her birinin nasıl da beni yansıttığını fark ettim. Halbuki onları o bilinçle yerleştirmemiştim oraya. Misafirlerimin de ilgisini çekecek renkli basımlar göz önünde olabilir diye düşünmüştüm.


    Bekleme odası mantığı diyebilirsiniz ama işin aslı tam öyle değilmiş işte. Her birini tek tek elime alıp düşündüm. Kütüphanem çok farklı türde kitaplardan oluşuyor ancak sehpanın üzerindekiler resmen "Sezer" hakkında ipuçları veren grupmuş. Şöyle ki... En alttan üste doğru giderek anlatmak isterim:


    P Dünya Sanatı Dergisi - Çocuk ve Sanat
    Derginin pek çok sayısı var elimde ancak göz önünde dursun diye bunu seçmişim. Çünkü çocukları çok ama çok severim. Eskiden 4-5 tane çocuğum olacağını düşünürdüm. Nasıl oldu da tek çocukla kaldım hiç bilmiyorum. 


    İşte Benim Zeki Müren
    2014 yılında Yapı Kredi Kültür Sanat Merkezi'nde yapılan aynı isimli serginin anı kitabı. Sergi de şahaneydi, kitap da şahane. Zeki Müren'i çok seviyorum. Sesine, özgünlüğüne, bir dönemin ruhuna kattığı renge hayranım. Hakkımda ipucu diyorum ya hani... Buradaki ipucu, Zeki Müren'le baba tarafımdan aynı şehirli oluşumuz. Hemşehrilik yapmayı sevmem ama Zeki Müren olunca iş değişiyor.  Onun hayatını anlatan kitabı almışım, gözümün önüne koymuşum. 


    Socrates - Düşünen Spor Dergisi
    Son yıllarda çıkan dergiler arasında en sevdiğim açık ara Socrates. Elimde her sayısı var ama kapağında Muhammed Ali olanını seçmişim. Socrates'i seviyor olmam çocukluğumdan, gençliğimden isimlere ya da spor olaylarına fazlaca yer veriyor oluşu. Benim gibi TRT çocuğu olanların çok iyi bildiği konulara ait şahane dosyalar açıyorlar. Spor yapmadım, bu konuda yeteneksizim fakat spor izleyiciliği konusunda hiç de fena değilim. Bu benim yaşımdakiler için doğal bir durum.  Biz şifresiz kanaldan maçlar izledik, buz pateni şampiyonalarında gözümüz ekrandayken bir yandan da kendimizi pistte hayâl ederek yarışmacıları taklit ederdik. Küçücük evlerimiz kocaman pistlere dönüşürdü. Socrates bazı konu başlıklarıyla ve tarzıyla bana bu anlamda çocukluğumu hatırlatan bir dergi.


    Güzelliğin Tarihi 
    Malûm, sanat tarihi mezunuyum. Hâl böyleyken Umberto Eco'nun Güzelliğin Tarihi'ni göz önünde bulundurmamak, ara sıra sayfalarını karıştırmamak mümkün mü? Estetik açıdan, içerik bakımından iyi kitap, iyi!


    Caravaggio
    En çok, en çok, en çok sevdiğim ressam. 
    Tam yeri gelmişken, Caravaggio hakkında detaylı bilgi edinmek isteyenler için, sevgili arkadaşım Aslı Bora'nın 
5 Mart tarihindeki online sunumunu tavsiye ederim. (Ara ara değişen farklı konulardaki eğitimleriyle birlikte).

   
 Ghost World, Büyüklere Masallar

    

    Mizah dergileriyle, çizgi romanlarla büyüyen bir kuşağın çocuğu olarak, yeni nesil kitaplar da bulunmasın mı evimizde? Okumayalım mı? İçlerinden bunları seçip koymuşum sehpama.


    Estonya Hakkında 12 Soru
    Benim tatlı Estonya'm:) Konsolosluktaki rehber kitaplardan biriydi bu. Yeni tanıştığımız arkadaşlar bilmez belki, oğlum üniversiteyi Estonya-Tallinn'de okudu. Yeni bitirdi. Pandemi nedeniyle son sene gidip gelemedik fakat öncesindeki 3 sene boyunca Tallinn'e çok sık gidip geldik. Canım oğlumu emanet ettiğim şehirdi Tallinn ve bu yüzden son birkaç yıl bizim ikinci evimiz gibi oldu. Orhun yaşamına orada devam etmeyecek ve biz ailecek Estonya'yı hiç unutmayacağız, hep sevgiyle anacağız. Uzun zamandır beraber olduğumuz arkadaşlarım Tallinn yazılarımı hatırlayacaktır. Epeyi bir anlatmıştım. Daha önce rastlamayıp ilgilenen arkadaşlarım için sağ tarafta etiketler kısmında "Tallinn" başlıklı yazılarımın, anılarımın yer aldığını belirtmek isterim.


    Neşeli Günler
    İşte yine küçük Sezer'in ve akranlarının anılarından biri:) Yeşilçam diyorum, başka bir şey demiyorum. 


    Insomnia Cafe
    Bu kitap salgından önce de oradaydı ancak şimdi ben, çoğumuzun şu günlerde yaşadığı gibi, uyku düzensizliğiyle kıvranırken tam yerini bulmuş oldu. Kutlukhan Perker'in çizimlerini çok beğendiğim de belli oluyordur sanırım. Tesadüf eseri soyadımız da aynı. Daha doğrusu eşimle soyadları aynı. Kitap fuarında tanıştığımızda söyledim, sık rastlanan bir isim olmadığı için onun da dikkatini çekti. Akrabalık sorgulandı ancak hiç âlâka yok. Çok farklı yerlerde doğmuşlar. Olsun. Hem yurt dışındaki, hem yurt içindeki çalışmalarıyla alanında en başarılı isimlerden biri olmuş Kutlukhan Perker'i akrabamız sayıyoruz:)

    Görmediğimiz Türkiye
    Ülkem. 123 yıllık National Geographic arşivinden 100 fotoğrafla...


    Bilin bakalım bu kitap hangi dilde? Tabii ki Estonca! :) Tallinn'e her gittiğimde muhakkak uğradığım bir sahaf vardı. Daha önceki yazılarımdan birinde fotoğrafı olacak. Sahafta eski kitapların yanı sıra eski eşyalar da satılırdı. Oradan birkaç kitap ve bolca rozet almışlığım var. Sovyetler Birliği'nin hakimiyetindeki dönemlerine ait rozetlerdi. Bu kitap, görüldüğü gibi Maksim Gorki'ye ait. İtalyan Masalları. 1953 yılında basılmış. Resimli sayfaları da var. Estonca anlamasam da ne gam. Bakıp bakıp hasret gideriyorum. Tallinn'den birkaç eski basım çocuk kitabım var böyle. Bir tanesini sırf resimleri için almıştım. Bir dekorasyon zamanı, o resimli sayfaları çerçeveletip güzel bir köşe yapacağım.


    80'lerde Çocuk Olmak
    E yani bunda ipucu falan aramak boşa. Kitap açık açık belli ediyor bizi. Ben de eşim de 80'lerde çocuktuk. 
İşte bu kitabı bilinçli koymuştum oraya:) O yılları yaşayanların anılarından oluşan keyifli bir kitap. Ne yaşadıysak, ne izlediysek, ne yeyip içtiysek hepsi orada. 


    Replikler
    En üstte küçümencik Replikler. Akrabamız Kutlukhan Perker'in kardeşi Emirhan Perker'in çizimleriyle:) 
Şaka bir yana, çok keyifli bir kitap bu. Filmlerden, dizilerden, sinemadan karakterlerin; tarihi isimlerin çizimleri ve repliklerinden oluşuyor. Örneğin hemen şu anda bir sayfa açıyorum... Karşıma çıkan Edgar Allen Poe. Şu repliğiyle çizilmiş: "Hayal gücü olasılıklarla döner". Bir de hayali kahramana yer verelim. Walter White'tan (Breaking Bad) gelsin: "Tehlikede olan ben değilim, tehlike benim".

    Sanki "Çantamda ne var?" videolarını hatırlatan bir yazı oldu değil mi? :) Çantamda ahım şahım eşya yok açıkçası. Fakat sehpamdaki kitaplar bunlar. Ve hepsi benden birer parça taşıyorlar.



    

32 yorum:

  1. Okuduğumuz kitaplarda kendimizi buluyor olmak onlardan bir şeyler dinlemek ne kıymetli...

    YanıtlaSil
  2. Gerçekten hepsine hayran oldum, socrates dergiden zeki murene umberto eco ya kadar ve ne kadar haklısınız okuduklarınız sizi yansitir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tüm kitaplarımızı seviyoruz:) Teşekkürler Sevda.
      Sevgiler...

      Sil
  3. Evimizin köşeleri nasıl da bizi yansıtıyor, çok keyifli bir yazı olmuş. Bir gün belki sehpanın başında otururken çeviririm sayfalarını bu renkli kitapların, belli mi olur :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet evet, umarım! :) Şu dönemi bir atlatalım da...
      Öptüm seni kocaman.

      Sil
  4. muh-te-şem! o oturma odasında seni sonsuza dek bekleyebilirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beklerim:) Her misafir göz atmıyor kitaplara, ilgilenenlerin gönlümde yeri ayrı:)

      Sil
  5. eveet eveet resim sanat mizah uyar sana hıhıms :) görünmeyen türkiye buna bi bakayım :) kutlukhan perker severim yaaa penguen, leman da filan görüyodum kendisini :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mersi eski dost:) Her konuda okurum aslında, tek tip olmamak lâzım.
      Kutlukhan Perker Washington Post, New Yorker, New York Times gibi yayınlarda da çizdi, bilirsin. Uluslararası alanda başarılı olmuş Türkleri severiz:)

      Sil
  6. Galiba evime fazla gelip giden olmamasının sebebini anladım :D Benim salon masamda şu kitaplar duruyor ve kimsenin merak edip okuduğunu görmedim.. yazıklar olsun ahaha :(

    https://cdn.taschen.com/media/images/1640/horror_cinema_hc_bu_gb_3d_49346_1901241219_id_1115676.png

    https://cdn.taschen.com/media/images/1640/film_noir_bu_gb_3d_49343_1708101257_id_1133544.png

    Caravaggio hayranı olarak o kitabı gözüme kestiriverdim :) Alsam mı ne yapsam. Pandemi sonrası eve geleceklere yeni bir korku penceresi açmış olurum :D En beğendiğim ressam diyemem ama "en"lerimden biri olduğu kesin (resim konusunda iddialı değilim, bilgim de zevklerim de çok sınırlıdır beni kale almayınız :))). Uffizi'de tablolarını ararken arkamı döndüğümde Medusa'yı tam karşımda görmüştüm; yaşadığım şaşkınlık ve dehşeti tarif edemem :d Gözlerimin içine bakıyor gibiydi. Gerçekten korkmuştum. Taşa dönsem Medusa'nın varlığından şüphe duyulmayacaktı :) Kafamda aniden Dies irae çalmaya başlamıştı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benimkileri de herkes karıştırmıyor ne yazık ki:) Çok az kişi ilgileniyor. Bense gittiğim yerde kütüphane varsa, kitap yığını varsa hemen oraya yönelirim. Senin sehpadakiler de şahaneymiş:)
      Taschen,Caravaggio'yu al tabii. Fakat fiyatlar fena arttı biliyorsun:)
      Bir ressamı sevmek için illâ resim konusunda iddialı olmak gerekmiyor bence. Tam da dediğin sebepten seviyorum Caravaggio'yu. Resimlerindeki figürler yaşıyor sanki. Ve bu kadar yetenekli olup bir o kadar serseri olması ilgimi çekiyor:) Modellerinin evsizler, hırsızlar, fahişeler vs. olması da onu farklı kılıyor. Çok enteresan adam, çok:)
      Sen Uffizi dedikçe ben deliriyorum bu arada:)))) Teşekkürler Zihin, sevgiler...

      Sil
    2. Kesinlikle! Caravaggio ile Jean Genet'yi çok yakın buluyorum. Ne devirleri ne de ürün verdikleri alanlar tutuyor fakat insanın "öteki" yüzünü ve görece karanlık köşelerini eserlerine taşımaları benzeşiyor bence :) Genet'nin bu tablolar hakkında neler düşündüğünü merak ediyorum. Acaba ölmeden bir röportajında veya bir yerlerde yorumlamış mıdır.. Pandemi bitince bir tam gün ayırmak kaydıyla Uffizi'ye çıkarma yaparsınız inşallah :)

      Sil
    3. Jean Genet'yi sadece ismen tanıyorum diyebilirim. Pek bilgim yok. Hemen bakacağım:)
      Son cümlendeki dileğe yürekten katılıyorum. Saatine denk gelmiştir inşallah:)

      Sil
  7. Ne güzel kitaplar bunlar. Hepsini merak ettim resmen :)

    YanıtlaSil
  8. yeşilçamı severiyoruzpimiz farklı bir kitap tarzınız var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okumayı öğrendiğim günden beri, ne bulduysam okudum:) Farklı okumaları severim.
      Çok teşekkürler, sevgiler Özlem...

      Sil
  9. Çantamdakiler videosuna on basar paylaşımınız Sezer.:)
    Orta sehpamız yok ve ben sırf kitaplarımı ve mumları koymak için çok istiyorum. Salonda, koltuğuma yakın kitap köşelerini hep sevmişimdir.
    Socrates dergisini hep görürüm ama spor dergisi diye hiç almamıştım. Yazından sonra çok ön yargılı davranmışım dedim.
    Ve evimizin köşeleri iyi ki bizi yansıtıyor.
    Oğlunuz Orhun'a burada ki yasşamında başarılar dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çocuk küçükken olmayabiliyor, bundan sonra gönlünce tasarlayabilirsin bence:)
      Socrates'ten ara ara bahsediyorum. Kesinlikle denemelisin Gülşah.
      Orhun için dileklerine çok çok teşekkür ederim. Burada pek kalıcı değil, bakacağız, yeni maceralarda buluşacağız:) Çocuklarımızın, gençlerimizin hepsinin yolu açık olsun. Sevgiler Gülşah...

      Sil
  10. Sehpayı kitaplığa dönüştürmüşsün kardeş :)) Sehpa çökmesin de :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Biraz fazla olduğunun farkındayım:) Ama hem içlerinden birini bile ayıramıyorum, hem de ev büyük değil ve o kadar çok kitap var ki biraz böyle ortalara yayılmış vaziyetteler. Sehpa şu an güvende:)

      Sil
  11. Tallin'i çok sevmiştim, buradan sonra gidip o şehre ait yazılarınızı okuyacağım. :)
    Caravaggio'dan hangi resmi seçip anlatacaksınız, merakla bekliyorum.
    Gündüz Vassaf'la yapılmış bir röportaj izledim, buraya linkini bırakıyorum: https://www.youtube.com/watch?v=ujfgSmFYuWM
    Yeni yazdığı kitapta Caravaggio olacakmış, röportajın 28. dakikası ve devamında bundan söz ediyor, ilginizi çekeceğini düşündüm. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel tesadüf, bahsettiğiniz videoyu birkaç gün önce izledim:) Türkiye'nin Değerleri'ni arka arkaya izledim hâttâ. Benzer zevklere sahip dostlarla burada buluşmak çok hoşuma gidiyor. Çok teşekkür ediyorum. Caravaggio'nun hangi resminden bahsederim bilmiyorum, ben de merakla bekliyorum, bakalım o an hangisi düşecek aklıma:)
      Kocaman sevgiler benden...

      Sil
  12. Ben de 80'lerde çocuktum. O döneme ait her şey çok ilgimi çekiyor.

    YanıtlaSil
  13. Teşekkür ederim Sezercim. Caravaggio seversin bilirim🧡 Sehpa üstü güzelmiş ama ben hiç karıştırmam başkasının evinde bir yeri. Sadece bakarım uzaktan:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öptüm cicim benim <3
      Kitaplara göz atarım ama diğer türlü ben de hareket bile edemem, bilirsin:)
      Seminerlerini ilgiyle takip ediyoruz bu arada. Kolaylıklar diliyorum.

      Sil
  14. Genelde farkında olmasak da kendi kişiliğimizi yansıtan içerikler ortaya koyuyoruz. Bu kitapları yerleştirme durumunuzda aslında sizin farkında olmadan ziyaretçinize kendinizi tanıtma biçiniz olmuş. Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çevremde sevdiğim eşyaların durmasını isterim, bizim ev biraz karmaşıktır o yüzden:) Ama tam da bu nedenle bizi anlatır:)
      Teşekkürler Arif.

      Sil
  15. Güzelliğin tarihi ve Caravaggio ilgimi çekti ☺️

    YanıtlaSil

Yorumu olan?