18 Şubat 2020 Salı

TARİH NE DENLİ DUYARSIZSA, KOLLWİTZ O DENLİ ŞEFKATLİYDİ

   
    Bugünlerde John Berger'dan Portreler'i okuyorum. Sanatçılar üzerine yazdığı yazıların toplamından oluşuyor. Bugün Alman ressam ve heykeltraş Kathe Kollwitz'i anlattığı satırları okudum. Bir yerde şöyle diyordu: "Tarih ne denli duyarsızsa, Kollwitz o denli şefkatliydi. Üstelik ufku asla daralmamıştı. 
Dolayısıyla paylaştığı ıstırabın da sınırı yoktu". Bu satırlar bana Kathe Kollwitz'i ayrıntılı incelediğim ilk zamanlardaki düşüncelerimi hatırlattı. Bunlar hislerimi anlatan sözlerdi lâkin yazar çok daha muazzam ifade etmişti. Çünkü o John Berger'dı. Ben ise Kathe hakkında şöyle bir yazı kaleme almıştım: 
"GEÇMİŞTEN BUGÜNE DİNMEYEN ENDİŞE" Açtım, bir daha okudum. Neredeyse altı sene öncesinden bir yazı. Kollwitz'in anısına tekrar paylaşmak istiyorum. Zira onun yaşadıkları, hissettikleri, bu doğrultuda ürettikleri zamandan ve mekandan öylesine bağımsız ki... Aynı acılar döne dolaşa yaşanmaya devam ediyor, ülkeler aşıyor, zaman tanımıyor. Ve bana kalırsa tarihi tarihçiler değil, sanatçılar yazıyor.



GEÇMİŞTEN BUGÜNE DİNMEYEN ENDİŞE





13 yorum:

  1. Sıra biraz geç gelecek olsa da listeme dahil ettim. Paylaşım adına teşekkürler...

    YanıtlaSil
  2. O günde yazını keyifle okumuşum, bugün de...
    Sanatın her türlüsünü severim, kendimce seyrederim ama çoğunlukla anlamlandıramam. Benim için bir hareket olması lazım bazı duyguları çözümleyebilmem için. Beynim böyle çalışıyor sanırım.
    Dolayısıyla senin yorumların bana çok güvenli geliyor ♥

    Öpüyorum seni ♥

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok mutlu oldum yine, her zaman hatırlatıyorsun. Teşekkür ediyorum canım Şebnemcim ♥

      Sil
  3. Etkileyiciydi...
    Dil, din, ırk, renk, zaman, mekân farketmez. Gözyaşlarının rengi hep aynıdır. Ve sanatçı, sanatıyla bunu en iyi ifade edendir.
    Sevgiler Sezer...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gözyaşların rengi ve kötülüğün deli hep aynı...
      Çok teşekkürler Zeugma. Sevgiler

      Sil
  4. hımm saool bişiler öğrendim ki sayende :) john berger müthiş biri ayrıca, hayranıyım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler deep... Berger'ın yazılarını ben de çok beğeniyorum:)

      Sil
  5. Bu aralar pek kitap okuyamıyorum, özenerek okudum yazınızı. Keyifli okumalar...

    YanıtlaSil
  6. Sen de çok güzel anlatmışsın Kollwitz'i. Portreler'i ben de okumak istiyorum :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Sana şimdiden keyifli okumalar o zaman:) Sevgiler...

      Sil
  7. Yazarın Kathe Kollwitz'i anlatışı çok etkileyici :)

    YanıtlaSil

Yorumu olan?