21 Şubat 2022 Pazartesi

İSTANBUL'DA BU NE BİZANTİNİZM!

     Pera Müzesi'nde sadece iki hafta daha sürecek olan bir sergi var. "İstanbul'da Bu Ne Bizantinizm!" 
Duymayanlar veya duyup da ziyareti erteleyenler için hatırlatmak isterim. Ben nihayet geçtiğimiz cuma akşamı gezme fırsatı buldum. Pera Müzesi cuma günleri 18.00-22.00 arası ücretsiz ziyaret edilebildiği için, akşam saatlerinde sergi gezmek epeyi keyifli olduğundan, güzel bir yemeğin ardından müzenin girişindeki kuyruğa ekleniverdik. 

    İstanbul 7/24 yaşayan bir şehir. Bu haliyle pek güzel. İstanbul hep renkliydi, çekiciydi, hep kalabalık ve hareketliydi. Görkemli Roma İmparatorluğu'nun Doğu'daki son parçası Bizans'ın başkenti Konstantinopolis iken de böyleydi. Her çekici ve kalabalık topluluk gibi karmaşıktı belki. Yakup Kadri Karaosmanoğlu'nun "Panorama" isimli romanının kahramanı, 2.Dünya Savaşı sonrasında yaşanan toplumsal karmaşayı anlatmak için "İstanbul'da Bu Ne Bizantinizm!" sözlerini sarf etmişti. İşte günümüzdeki sergi, ismini bu sözlerden alıyor. Müze binasının 4.katı "İstanbul'dan Bizans'a /Yeniden Keşfin Yolları, 1800-1955" başlığı altında şekillenmiş tarihi okumalara yer veren bir ziyaret sunarken, 5.kata çıktığında popüler kültüre dahil, tarihle bugünün harmanlandığı rengârenk bir dünyaya adım atmış oluyorsun. 

    

    Bilgisayar oyunlarındaki Bizans, Türk filmlerinin afişlerindeki Bizans, çizgi romanlarda Bizans, kitap kapaklarındaki Bizans, Zuckerberg gibi günümüz ikonlarının Bizans ikonalarında yeniden temsili, metal müzikte Bizans, moda dünyasında Bizans'tan ilham alanlar vs. Renkli, keyifli, ufuk açıcı, ilham verici bir sergi olmuş. Bizans hakkında fazla bilgiye sahip olmayan herkesi geriye dönük incelemelere sevk edebilir. Topraklarımızın geçmişi olması nedeniyle aslında bilmemiz gerekenlere merak artabilir, dar kalıplara sıkışmış düşünceler geniş bir açı kazanabilir. 

 

   




    Tam bu noktada, sergiyi tavsiye ederken, yanına bir de faydalı bir kitap ekleyebilirim. Şu sıra okuduğum Jonathan Harris'in "Konstantinopolis-Bizans'ın Başkenti" isimli kitabı uzmanlık alanı Bizans olan bir yazardan, ancak ders verir nitelikten uzak, derleyip toplayıp anlatan, keyifli bir çalışma. İstanbul'un bir zamanlarını anlamak için, İstanbul'daki Bizans eserlerinin izini sürmek için faydalı. Ayrıca metal müziğin Bizantinizme yaptığı yolculuk için Pera Müzesi'nin Spotify'da "Bizans'a Kafa Sallamak" başlığıyla düzenlediği çalma listesi, uzaklarda olup sergiyi gezemeyenler için eğlenceli bir hatırlatma olacaktır. 
    Sanatla kalın efendim!


Not: Serginin süresi 13 Mart 2022 tarihine uzatılmış. 

 

21 yorum:

  1. Yine keyifli bir müze gezisi ♥ Seninle aynı kentte oturup bu sergilerde yamacında olmayı çok isterdim, bilgi sömürücü kadrosundan bir yancı edasıyla hahahaaa :)))
    Özlemişim seninle gezmeyi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım Şebnemcim:) Yakın olsaydık keşke:)
      Öpüyorum seni kocaman♥

      Sil
  2. Pera hep çekici ve iyi şeyler yapıyor açıldığı günden bugüne; kutluyorum..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de çok severim. Müthiş bir kültür-sanat merkezi.

      Sil
  3. Peki ya tavandan sarkan o neon florasanlardan olma kubbe :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O bölümde çok güzel fotoğraflar çekiliyor ama ben uğraşamadım:) Orhun'u konu mankeni olarak birkaçında kullansam da hadi eklemeyeyim dedim:)

      Sil
  4. Pera'daki bu sergiden haberi olmayanlardanım, ne yazık ki! Şimdi "oysa eskiden böyle miydi?" diye başta kendime sonra ortama söyleneceğim de, vazgeçtim. :))
    En iyisi gidip görmek, çok teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Salgın şartları rutinimizi bozdu ne yazık ki. Serginin süresi uzamış. Görmek için halâ vakit var yani:)
      Ben teşekkür ediyorum. Sevgiler...

      Sil
  5. hımm peki aklımda olsun, pera müzesini çook severim, alışverişi, filmleri, kahve ve pasta yemeyi orda :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ama salgın bitmedi:) Şaka bir yana, tenha bir zamanda gezilebilir tabii. Daha kafede oturmazsın ama:) Tamamen kapalı yerde ben de yemiyorum henüz:)

      Sil
  6. Fikri ne kadar güzel olan bir sergiymiş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bünyelerinde İstanbul Araştırmaları Enstitüsü de olduğu için Bizans konusunda materyal çok. Bu başlık altında bir kısmını sunmaları bence de hoş ve faydalı:)
      Çok teşekkür ediyorum. Sevgiler...

      Sil
  7. Gezmeyi çok isterdim bu sergiyi 😊

    YanıtlaSil
  8. ay buna kaç gün önce yorum daptıydım, bazen yorumlar kayboluyooo :) aklımda olsun bi bizans şeysi, pera müzesine bayılırım, alışveriş kahve kek filan :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok kaybolmadı, benim hatam:) Telefondaki mail kutusundan görüp yayınla diyorum. Seninkini atlamışım. Şimdi bilgisayarı açıp girdiğimde, "Ee Deep'in de yorumu vardı" dedim ve yorumlar kısmına gittim. Yayınlamamışım meğer. Tam ben yayınlarken sen de yazıyormuşsun:) Kusuruma bakma.

      Sil
  9. sergiyi gezme şansım yok ama kitabı not aldım, teşekkür ederim.

    YanıtlaSil

Yorumu olan?