5 Ocak 2024 Cuma

JISBAR İSTANBUL'DA...

    Hazır hafta sonu yaklaşırken renkli mi renkli, sizi gündemin ağırlığından uzaklaştıracak bir sergi tavsiyesiyle buradayım efendim. "Jisbar İstanbul'da"... Ve Taş Konak'ta... 

    Fransız sanatçı Jisbar'ın eserleri geçtiğimiz kasım ayının başında Kalyon Kültür / Taş Konak'ta izleyiciyle buluştu. Ben de tam o günlerde gezip görmüştüm ancak şimdi yazma fırsatı bulabildim. Kuratörlüğünü sevgili dostum Aslı Bora'nın yaptığı sergiyi kaçırmayın derim. 14 Şubat'a kadar meraklısını bekliyor olacak. 

    Jisbar, sanat hayatına Paris sokaklarında graffiti yaparak başlamış. Anlamca bağdaştırması zor olan sokak sanatını ve pop sanatı eserlerinde birleştirerek kendine özgü bir tarz yaratmış. Eserlerinde sanat tarihinin ikonik figürlerini yorumlarken, onların nasıl popüler hale geldiğine vurgu yapmış. Sanatın metalaşmasını sorgulamış. 
Kimi zaman kendine ait deyişlerle, kimi zaman bilindik isimlere ait ünlü sözlerle ve simgelerle desteklemiş çalışmalarını. Her biri amaca hizmet eden destekler bunlar. Ve oldukça oyuncaklı bir etki yaratmaktalar. 

   Jisbar'ın çalışmalarının önünde uzun uzun kalıp her bir simgeyi yorumlamaya, her yazının üstlendiği görevin ne olduğu konusuna yoğunlaşırken çocukça bir heyecana kapılıyorsun. Yakaladığın her ayrıntı, dağarcığını yoklayarak ortaya çıkarmaya çalıştığın her bilgi, renklerle de birleşip tatlı bir sevinç yaratıyor. 


    Buyurunuz Tony Montana... Efsane bir karakter mi? Evet öyle. Açgözlü müydü? Zenginlik onun için ne ifade ediyordu? Nereden geldi, nereye vardı? Tony'nin başının üzerine yerleştirilmiş "Parayı al ve kaç" kimin sözü? 
Ön plandaki Paul Getty'ye ait söz ne ifade ediyor? Pek çok eserinde "Sanat paradan daha değerlidir" yazan Jisbar haklı mı? Geçmişin ünlü sanatçıları Frida, Van Gogh, Monet, Manet, Matisse, Klimt... Bu isimler nasıl oldu da popüler kültürün birer parçası oldular? 

    Jisbar kafasındakileri resme dökerken hep aynı sembolleri, sürükleyici öğeleri kullanmış ki bunlar yıldızlar, merdiven, taç, pırlanta, uçak, para gibi nesneler. Yani onun eserlerini tanımlayan şeyler. Eski yeni, maddi ve manevi, klasik ve popüler... Her biri çözülmeyi bekleyen birer bulmaca havasındaki kompozisyonlarda yerini bulmuş. 

Sokak ve özgürlük deyince motosiklet. Tarihi bir mekânda düzenlenen sergiye en yakışanı Vespa. 
Jisbar bu motosikleti ve kaskları açılış günü Kalyon Kültür için boyamış. 
Her birini tek inceledim desem yalan olmaz. 

   

    Kısacası bol anlamlı, çok renkli bir sergi bu. Dali'den Benjamin Franklin'e, Metallica'dan Tony Robbins'e, Banksy'den James Bond'a, Süperman'den Bugs Bunny'ye, Karl Lagerfeld'den Jane Birkin modeli meşhur çantaya kadar pek çok detay, pek çok iz Fransız sanatçının çalışmalarında. Daha çok şey anlatmak isterdim ancak yazıyı sergi kataloğuna döndürmek istemem:) İstanbul'da olanlar 14 Şubat'a kadar ücretsiz olarak gezebilirler. 
    Her şey para mı? Popüler olan mı daha makbul? Maddi olanın şekillendirdiği günümüzde karmaşa içinde bunalan ruhumuza, eserlerinde bir umut kapısı da açıyor Jisbar. Bir çalışmasında yer alan ve Mahatma Gandhi'ye ait olan söz beni oldukça düşündürdü: "Gelecek bugün ne yaptığına bağlıdır".
    Her zaman hissettiğim ve söylediğim gibi, sanat olmasa hepten yanmışız.





19 yorum:

  1. Bayıldım vespa ve kasklarına :)) Keşke gelebilsem de gezebilsem....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belki 14 Şubat'a kadar gelirsin:) Keşke olsa...

      Sil
  2. Gandi ne güzel söylemiş: "Gelecek bugün ne yaptığına bağlıdır. " Sanatın özellikle eğitici, öğretici, iyileştirici etkileri toplumlar için ne kadar önemli. Hele çocuklar ve gençler için.
    Bugünlerde sanatsal etkinlikler ve sanat eğitimini olumsuz etkileyebilecek bir genelgeden söz ediliyor. Üzülmemek mümkün mü ?
    Kalyon Kültür/ Taş Konak'ta iz bırakan sergiler düzenlendiğini biliyorum. Küratörlük güzel bir alan.
    Sergiyi ustaca çekilmiş görsellerle ne güzel tanıtmışsınız sevgili Sezer. Sergiyi geziyor gibi hissediyor insan.
    Sanat zihnimizi, hayal gücümüzü, duygularımızı işler kılan bir güç. İyi ki sanatsal etkinlikler ve sanatçılar var.
    Sevgiyle, dostça.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin gibi deneyimli bir eğitmen bu sözleri duymak çok önemli Makbule Hocam. Her görüşünüz değerli. Olumsuz yaptırımlarla engellemeler olmasa, küçük yaşlardan itibaren -her kesimde- bilim ve sanatla yoğrulmuş olsak bambaşka bir noktada olurduk-oluruz. Potansiyelimiz var aslında.
      Görseller için yaptığınız olumlu eleştirilere ayrıca sevindim çünkü bir seyahatte ya da bu tip gezilerde anı yaşamak adına elime çok fazla telefon, kamera almıyorum. Önceliğim olmadığı için mevcut elektroniklerim de iyi kalitede değil:) Yine de bir şeyler yapmaya çalışıyorum. Az olsun, öz olsun, içten olsun:)
      Çok teşekkürler... Sevgiler...

      Sil
  3. Bak bak! Neler kaçırmışım daha doğrusu ertelemişim. :))
    İyiden iyiye iştahım kabardı, kısmet olur umarım.:)

    YanıtlaSil
  4. değişik eserler.görmüş olduk bizde, teşekkürler.

    YanıtlaSil
  5. Ne ilginç bir görüntü yaratmış kasklar :) Sayfanızdan izleyebilmek bile çok keyifli. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok çok teşekkür ediyorum. Sevgiler Momentos...

      Sil
  6. Sürekli içimizi bunaltan gündemlerden bir süreliğine de olsa uzaklaşmak ve nefes almak için Jisbar'ın renkli dünyasına dalmak heyecan verici ve çocuksu bir sevinç hali yarattı :) Gandhi'nin sevdiğim sözü ise "Gelecek bugün ne yaptığına bağlıdır" dikkate değer. Gitmek istediğim bir sergiydi, sayende gezmiş kadar oldum. Yine de süresi dolmadan sergiyi yerinde görebilmeyi ümit ediyorum. Teşekkürler Sezer'cim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İstersen ayarlayıp beraber de gidebiliriz:)
      Ben teşekkür ederim Esincim. Öptüm seni.

      Sil
  7. popüler kültür sergisi gibiymiş :) andy warhol gibi :) aslı bora bizim eski blogcu olan mııı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok, arada yazıyor ama blogcu denemez :) Buraya daha az zaman ayırabiliyor.

      Sil
  8. Çok hoş keyifli bir sergi 😊

    YanıtlaSil
  9. Sergiyi arkadaşımın instagramında görmüştüm ben de, gerçekten çok güzel. 14 Şubat'a kadar gelebilirsem, gezmek istiyorum. Sergi ve müze gezmenin ruha iyi gelen bir yönü var, birkaç gün kendimi iyi hissetmemi sağlıyorlar :)

    YanıtlaSil
  10. ne güzel bir yetenek ne resim ne grafiti hiç yeteneğim yoktur bu hayatta en güzel şeylerden biri eserine başkasının hayranlıkla baktığını görmektir herhalde

    YanıtlaSil

Yorumu olan?