3 Aralık 2017 Pazar

DÜNYANIN DERDİNİ ESERLERİNE SIĞDIRAN ADAM... AI WEIWEI...

    Sabancı Müzesi yine etkileyici bir sergiye ev sahipliği yapıyor. "Ai Weiwei / Porselene Dair" isimli sergi aslında 12 Eylül tarihinde açılış yaptı, ancak ben henüz görebildim. Dün lodosla ısınmış İstanbul havasını değerlendirelim dedik ve Emirgân yollarına düştük. Her zaman fazlasıyla keyif aldığım Sabancı Müzesi'nde yine bir ustanın eserleriyle buluşmak bana çok iyi geldi. 
    Çin'in asi ve çok yönlü sanatçısı Ai Weiwei, dünyanın haksızlığını eserlerine sığdırmayı başaran bir usta.  Onun çalışmalarını izlerken "Neden?" diye sormamak ve insanlığından utanmamak imkânsız. Porselen çalışmalarının görüldüğü İstanbul sergisinde Weiwei'in hayat hikâyesine ve Çin hükümetiyle yaşadığı sorunlara odaklanılmış. Örneğin, bir soruşturma sırasında darp edilmesiyle yaşadığı kafa travmasının röntgenini porselen bir tabağa aktardığını görüyoruz.

    Meraklanıp soruşturmanın nedenini okuduğumuzda 2008 yılında Çin'de yaşanan bir depremde okul binalarının altında ölen çocukların sayısının açıklanmamasını kafasına taktığını öğreniyoruz. Blogu aracılığıyla halkı örgütlüyor, olumlu bir sonuca ulaşıyor, ancak o arada hapis hayatına kadar uzanan epeyi bir sıkıntı yaşıyor. Fakat asla vazgeçmiyor. Sanatçının politik duruşu olması gerektiğini savunan Ai Weiwei, insan hakları savunucusu sıfatıyla dünya üzerindeki her haksızlığa karşı çıkmayı bir görev biliyor. Sığınmacı sorununu işlediği Odysseia çalışmasının yer aldığı bölümden ayrılamadım. Aniden oraya ışınlanan biri ilk bakışta geleneksel Çin vazolarıyla karşılaştığını zannedebilirdi, ta ki üzerindeki motiflerin medyadan aşina olduğumuz sığınmacı ailelerin görüntüleri olduğunu anlayana kadar. 

    Video, fotoğraf, film çalışmaları da bulunan sanatçının İstanbul'daki sergisi porselen üzerine ancak bahsettiğim alanlardan tadımlık çalışmalar da görebilirsiniz. Anlatılmaz yaşanır bir sergi bu. Ai Weiwei, karşı çıkılması gereken, düzeltilmesi umut edilen toplumsal sorunları sanat aracılığıyla yansıtma ustalarından biri ve benim bu anlamda sonsuz saygı duyduğum, 
"İyi ki varlar" listeme eklemiş olduğum bir isim. Henüz görmediyseniz ve fırsatınız varsa 
28 Ocak 2018 tarihine kadar sürecek olan bu sergiyi kaçırmayın derim. Çarşamba günleri serginin ücretsiz gezilebileceğini eklemek isterim. Yok ben gidemem, bu adamı da tanımıyorum ama tanımak isterim diyenler için de "Ai Weiwei: Never Sorry" (Ai Weiwei:Asla Pişman Olma) isimli belgeseli tavsiye ederim.  
"Özgürlük İçin Çiçekler". Çiçeklerin hikâyesi de bambaşka. Anlatmakla bitmeyecek ayrıntılar...

    






15 yorum:

  1. Derdini eserlerine sığdıran adam tabiri ne kadar isabetli olmuş. Kafatasının röntgenini tabağın içinde sergileme fikri müthiş, sanatçının elbette politik görüşü, tavrı olmalı, zaten oldumolası ben sanatçıyım siyasetle ilgilenmem diyenlere uyuz olurum. Siyasetle mahalle bakkalı da, ev kadını da, temizlik işçisi de ilgilenecek çünkü siyaset hepimizi etkiliyor. Bizi bu kadar etkileyen bir şey hakkında susup kalmak sadece 'aman rengimi belli etmeyeyim, başım derde girmesin' korkusu.:( Bizde Berna Laçin, Müjdat Gezen, Gani Müjde ilk aklıma gelenler gayet korkmadan tarafını belli ediyor, çatır çatır eleştiriyorlar, çoğu devekuşu havasında. Adama helal olsun.
    Eline, emeğine sağlık. Çok teşekkürler.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ai Weiwei'de daha ne fikirler var:) Sanatçının politik olması daha bir farklı oluyor çünkü yaratıcı fikirlerle, kırmadan dökmeden müthiş dikkat çekebiliyorlar. Ne diyelim Müjde, örneklerinin çoğalması dileğiyle...:)
      Ben çok teşekkür ediyorum.

      Sil
  2. Reklamlarında görmüştüm ismini tanımıyorum lakin bu tarz toplumsal olaylara sanatçıların değinmesi etkili oluyor.Dünyada daha çok kişiye ulaşıp , sorunların çözümlerine katkıları oluyor .Olmasa bile bir farkındalık yaratıyorlar. Teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanatçının farkındalığı ve bunu yansıtması bambaşka oluyor.
      Ben teşekkür ederim Mehtap.

      Sil
  3. Böyle insanlar iyi ki varlar gerçekten de.

    YanıtlaSil
  4. Klio sayesinde İzmir'den sergi gezmek... :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Üşenmesem daha çok gezdireceğim de...:)
      Teşekkürler Saçaklı.

      Sil
  5. Bugün de bunu konuştuk. Sabancı ve Koç gibi varlıklı ailelerin "zengin"lerden farkı tam da budur. Sanata, bilime, gençlere yatırırlar elindeki sermayeyi. Ülkeye katarlar. Ceplerine değil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çağdaş dünyanın banileri. Çok haklısın,Sabancı ve Koç Aileleri hakikaten bambaşka.

      Sil
    2. Sanatını, dünya görüşünü, politik duruşunu anlatmada kullanan bu akıllı, yaratıcı ve cesur insanları çok seviyorum.
      Yine bir şey öğrendim Çok teşekkürler Eser'ciğim.

      Sil
  6. Ya ben de bu sergiyi merak ediyordum.Önerdiğiniz için şimdi daha çok heveslendim. Çarşamba günleri ücretsiz olması da çok iyiymiş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tavsiye edilesi bir sergi Gamze. 28 Ocak'tan önce kesin gidersiniz diye düşünüyorum:)

      Sil
  7. İnstagramda görmüştüm de içimden bloga da yazar inşallah demiştim :)
    Toplumsal kaygıları, olayları sanatla anlatan insanları seviyorum... Ne de güzel dikkat çekiyorlar aslında...
    Öpüyorum seni

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) O kadar ayrıntı var ki hepsini anlatmak mümkün değil tabii. Belki sergi bitene kadar gelirsin İstanbul'a:) Ne güzel olur.

      Sil

Yorumu olan?